2018.10.15.

5 ételféleség, amellyel növelheti az antioxidáns-bevitelét

Először körülbelül 10 éve hallottam az antioxidáns szót. A két legjobb barátom a „Varázslatos antioxidánsok“ című könyvvel ajándékozott meg, amelyről azt gondolták, hogy ennél jobb születésnapi ajándékot keresve sem találhattak volna. Be kell vallanom, hogy nem olvastam el, és 5 évvel később, amikor Argentínából Ausztráliába emigráltam, otthon hagytam.

A könyv újabb 5 évig várakozott a polcon, hogy bevethesse „mágikus erejét“. Teljesen megváltoztatta azonban az édesapám életét, amikor néhány hónapja rátalált. A lelkesedése pedig olyan ragadós, hogy rendszeresen beszélünk az antioxidánsokról, amikor hetente beszélünk a FaceTime-on.

Hogy mik is azok az antioxidánsok? Röviden úgy fogalmazhatnánk, hogy az antioxidánsok az oxidáció ellen hatnak. Az oxidáció egy természetes kémhatás a szervezetünkben, de ha valami miatt megbomlik az egyensúly, akkor szabad gyökök szabadulnak fel, amik kárt tehetnek a sejtjeinkben. Ez sokféle betegség melegágya lehet (rák, cukorbetegség, Alzheimer kór), a bőr öregedését, illetve kognitív problémákat okozhat – és még sorolhatnánk. Az antioxidánsok hatástalanítják a szabad gyököket, mielőtt megtámadnák a sejteket, megóvva őket ezáltal a károsodástól.

Ha tehát az antioxidánsok a szövetségeseink, miként tudnánk növelni a szervezetünkbe jutó mennyiségüket és ezáltal hogyan segíthetnénk a sejtjeink szabad gyökök ellen vívott mindennapos harcát? A következőkben néhány jó tanácsot olvashat, amit az édesapámtól kaptam, miután elolvasta a könyvet:

  • Zöld tea: Ki ne szeretné a teát? A zöld tea tele van flavonoidokkal és katechinekkel, ami két hatékony antioxidáns. A reggeli rituálém része a „maté“ tea (egy dél-amerikai zöld tea), majd körülbelül ebéd után egy órával normál zöld teát iszom (a tea visszafoghatja a vas felszívódását, ha közvetlenül étkezés után isszuk). Az antioxidánsok mellett ez a rituálé abban is segít, hogy ne száradjak ki, vagyis egyszerre két előnye is van.
  • Fokhagyma: Igen, tudom, kellemetlen szaga van. De a fokhagyma minden ételt ízletesebbé tesz. Igyekszem nem kihagyni az ételekből, ha főzök. Még előre felvágott fokhagymát is szoktam venni, ami megkönnyíti a főzést, ha lusta vagyok és nincs kedvem meghámozni és összevágni a fokhagymát. Az édesapám javasolta, hogy használjak fokhagyma tablettát, mert egyáltalán nincs szaga és növelhetem vele a napi fokhagymaadagomat. Én szívesebben főzök igazi fokhagymával, de természetesen mindenki maga döntheti el, hogy melyiket részesíti előnyben!
  • Bogyós gyümölcsök: IMÁDOM a bogyós gyümölcsöket. Remek smothie-t lehet belőlük csinálni! Reggelire rendszerint eszem egy adag kékáfonyát joghurttal és müzlivel. Az antioxidánsok mellett a bogyós gyümölcsök sok K, C és Mn vitamint is tartalmaznak, ugyanakkor gyulladáscsökkentőhatásuk is van. Más gyümölcsök is tartalmaznak jelentős mennyiségű antioxidánst, ilyenek az alma, a mangó, az őszibarack és a dinnye.
  • Étcsokoládé :Be kell valljam, hogy nagy csokoládérajongó vagyok. Amióta pedig megtudtam, hogy a csokoládé nagyszerű antioxidánsforrás, van mire fogjam, hogy miért eszem ennyi csokoládét.
  • Brokkoli: Édesapám nem említette a brokkolit, mert nem szereti. De én utánaolvastam  és kiderült, hogy a brokkoli is kitűnő antioxidánsforrás. Rendszerint brokkolilepényt eszem hagymával és sajttal, mert hihetetlenül finom!

Arra szeretnék biztatni mindenkit, hogy nézzen utána saját maga, olvasson cikkeket különböző forrásokból és alakítsa ki a saját véleményét. Az antioxidánsok mindig is léteztek, most már azonban jelentős mennyiségű információ áll rendelkezésünkre. A legfontosabb, hogy nyitottak legyünk az új dolgokra, ha az életmódunkról és az egészségünkről van szó. Amikor ajándékba kaptam ezt a könyvet, nem voltam még elég nyitott, de most már nagyon boldog vagyok, hogy otthon felejtettem, mert alig várom, hogy karácsonykor hazalátogassak, és együtt olvassuk el édesapámmal. És igen, és a barátaimnak is köszönöm!

A szerzőről itt olvashat többet: Magui de la Torre